مصاحبه با هنرمند گرامی آقای محمد رضا جوادی نسب در مورد نمایشگاه تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا

محمدرضا جوادی نسب,رضا جوادی نسب,نقاشیخط,خوشنویسی,گالری سبحان,نقطه الف

هنرمند گرامی آقای محمدرضا جوادی‌نسب در تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی‌خط خود نقوش هندسی بناهای معروف تاریخی را روی بوم آورده است.

این هنرمند درباره برپایی تازه‌ترین نمایشگاه آثار نقاشی‌خط خود، اظهار کرد: حدود ۱۵ اثر در ابعاد و اشکال مختلف در این نمایشگاه ارائه می‌شوند. این کارها از طول و عرض یک متر تا ۱/۵ متر و به‌شکل مربع، مستطیل، دایره و چند ضلعی هستند. تکنیک آثار هم ترکیب مواد، اکریلیک و مرکب است.

جوادی‌نسب که تا کنون در آثارش نوآوری‌هایی را به‌وجود آورده، درباره ویژگی‌های آثار این نمایشگاه، گفت: من اسمش را نوآوری نمی‌گذارم. بهتر است بگویم با یک اندیشه در هر نمایشگاهم بر موضوعی تمرکز می‌کنم و آثاری به‌وجود می‌آید. در نمایشگاه قبلی، مجموعه‌ای از آثار روی دفبوم (ابداع خودم و تلفیقی از ساز دف و بوم) ارائه کردم و در آن آثار، بوم‌ها در شکل‌هایی جدید از چهارضلعی تا هجده‌ضلعی و دایره در ابعاد مختلفی ساخته و آماده کار شد.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر، پژوهشی داشتم روی نقش هندسه در معماری اسلامی و ایرانی و آثار نمایشگاه اخیرم بر مبنای این تفکر شکل گرفته‌اند.

جوادی‌نسب همچنین به موضوع‌ آثارش اشاره کرد و گفت: هرقدر که هنر غرب از نظم و قاعده و تناسب گریزان است، هنر شرقی و بویژه اسلامی، قاعده‌مند و تناسب‌پذیر است. نظم و هماهنگی حاصل از تکرار تناسبات وابسته به یک نقش هندسی، حامل پیام‌های معنوی و روحانی و قدرتمندی است که در روح و اندیشه بیننده رسوخ می‌کند. این روابط هندسی دارای یک زبان نمادین و ویژگی‌های روحانی هستند. در هریک از این آثار شما شاهد نقوش هندسی یکی از بناهای معروف تاریخی هستید. از قبه الصخره در اورشلیم تا مزار پیر ژنده‌پوش در تربت جام، از نقش طاق مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان تا نقش طاق تکیه دولت‌آباد یزد و میدان آزادی.

این هنرمند ادامه داد: به نوعی این مجموعه یادی است از هنرمندان گمنامی که در طول سال‌ها، با سرپنجه طلایی خود نقوش بسیار زیبا و ماندگاری را در این بناها خلق کرده‌اند.

جوادی‌نسب به تفاوت نمایشگاه حاضر با آثار قبلی خود اشاره و اظهار کرد: در این مجموعه برخلاف آثار نمایشگاه‌های قبلی‌ام که بر پایه اشعار عرفانی بود، کلام، نقش و حضوری ندارد و این حروف هستند که مانند کاشی‌های کوچک در کنار یکدیگر نقشی بزرگ ایجاد می‌کنند. در واقع این‌بار بیشتر فرم‌نویسی کرده‌ام.

او همچنین در پاسخ به این‌که جایگاه امروز نقاشی‌خط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم نظری در این‌باره بدهم و اساتید فن و بزرگان هنر باید سخن بگویند، اما آنچه به‌عنوان یک هنرمند در عرصه نقاشی‌خط می‌توانم بگویم این است که نقاشی‌خط با سرعت فراوانی در حال گذر است و قطعا در این مسیر، بسیاری از افرادی که فاقد اندیشه هنری و مطالعه هستند و صرفا به کپی و تقلید می‌پردازند، جا خواهند ماند.

او اظهار کرد: امروزه به‌دلیل استقبال از این سبک و سیاق، بسیاری از هنرمندان به سمت آن هجوم آورده‌اند، ولی در طول زمان، حرف و سخنی برای ارائه نخواهند داشت و هنرمندان اصیل و دارای تفکر و روح تعهد قطعا این رشته را سربلند نگه خواهند داشت.

جوادی‌نسب همچنین بیان کرد: چیزی که کاملا جایش خالی است، جایگاه یک رشته دانشگاهی و آموزش در زمینه نقاشی‌خط است تا بالاخره معلوم شود نقاشی و خط است یا خط و نقاشی یا چیزی ورای این دو. در هر حال از اقبال جوانان هنرمند و نیز اقبال مردم به نقاشی‌خط خوشحالم.

نمایشگاه انفرادی جدیدترین آثار نقاشی‌خط محمدرضا جوادی نسب ششم اسفندماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «سبحان» به نشانی کامرانیه شمالی، جنب دامپزشکی، خیابان عباسی، کوچه پیشتاز، بن‌بست بعثت، شماره ۴ گشایش می‌یابد و از ۸ تا ۱۳ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

هوالمعشوق

با نام او شروع میکنیم که تکیه بر غیر او ابلهی ست

چندی ست صورت جمال حضرت عشق برایمان جلوه نموده و همه انگشت بر دهان زیبایی را به نظاره نشستیم.

بر آن شدیم حیرت زدگان این راه در کنار هم جمع آئیم تا توانِ از کثرت به وحدت رسیدن را بیابیم، با هم، در کنار هم، از ابتدا تا انتها...

ایمان داریم دست خدا با جمعیت است و از قاعده ی لطف او انحراف اجتماع به دور.

عصر،عصر عجیبی است بین تمام ادوار، دستان خالیمان را به سوی اهل فضل و اهل دل دراز می کنیم.

باشد که یاریمان دهند، در ابتدای همه بعد از یاری جستن از خدا بر در انسان کامل میرویم.

باشد دست رد یه سینه مان نزنند که بعید است از وجود کاملشان.

نقطه الف

شما اینجا هستید: Home اخبار هنری مصاحبه ها مصاحبه با هنرمند گرامی آقای محمد رضا جوادی نسب در مورد نمایشگاه تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا