رونمایی از آثار استاد محمود زنده رودی
- توضیحات
- دسته: اخبار هنری
- منتشر شده در 21 ارديبهشت 1393
- نوشته شده توسط پایگاه هنری نقطه الف
محمود زنده رودی با اهدای 8 تابلو به موزه هنرهای معاصر"زنده" شد.
به گزارش گروه خبری "نقطه الف" ؛ عصر روز شنبه 20 اردیبهشت ماه؛ طی مراسمی استاد محمود زندهرودی که با نام (زنده) فعالیت هنری میکند؛ 8 تابلو را که براساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد تا این آثار که جز میراث معنوی و مادی فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب میشود؛ در همین سرزمین برای نسلهای آینده به جا بماند. این آثار در لابی موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمدند و با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبرو شدند و پس از آن مراسمی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر ضمن خوش آمدگویی به حاضران از این اقدام فرهنگی محمود زندهرودی تقدیر کرد و گفت: محمود زندهرودی (زنده) یکی از هنرمندان به نام و صاحب سبک ایرانی است که اقامت بلند مدتش در خارج از کشور موجب نشده است که او آثارش پیوندش را با فرهنگ ایرانی قطع کند، بلکه آثار او بسیار ایرانی هستند و جلوههای فرهنگ ایرانی در آثار او مشهود است.
او افزود: خود هنرمندان مالکان اصلی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هستند و خوشحالم که یک هنرمند این قدر نسبت به هنر کشورش احساس مسئولیت میکند که برای حفظ میراث هنریاش آنها را به کشورش بازمیگرداند.
ملانوروزی با اشاره به 8 تابلویی که زندهرودی به موزه هنرهای معاصر اهدا کرد گفت: این آثار بسیار زیبا هستند و با زبان و بیان جدیدی منظومه نظامی روایت میکنند که تا پیش از این چنین برخوردی با این اثر مهم نشده بود. من بسیار خوشحالم که این آثار ارزشمند پس از این در موزه هنرهای معاصر نگهداری میشود.
پس از آن امیرفلسفی ضمن تعریف نخستین خاطره آشناییاش به محمود زندهرودی در فستیوال هنر الجزایره گفت: محمود زندهرودی با این که هنرمند شناخته شده و جا افتادهای است اما بسیار فروتن و مهربان است و با این که بیش از 55 سال به صورت جدی در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت کرده است اما کمتر درباره او سخن گفته میشود و آن گونه که باید قدرش دانسته نشده است.
او افزود: محمود زندهرودی از دوران کودکی با طرح و رنگ و نقش که به نوعی ملهم از هنر خیاطی و تکهدوزی است، آشنا شد و آثاری هم در این دوره با تکنیک پارچه و کلاژ خلق کرد که هنوز برخی از اعضای فامیل او آثاری از این دوره کاری او را دارند.
به گفته فلسفی در 15 سالگی برای نخستین بار یکی از آثار محمود زندهرودی در بینال نقاشی تهران انتخاب شد و اثرش در کنار آثار بزرگان به نمایش گذاشته شد.
او با بیان این مطلب که نه نقاشی زندهرودی را رها کرد و نه او نقاشی را گفت: امروزه بیش از 55 سال است که زندهرودی با نقاشی زندگی کرده است و با وجود تمام فراز و نشیبهایی که ممکن است هرکس در زندگیاش تجربه کند، اما همچنان این عشق و علاقه ادامه دارد.
به گفته فلسفی در آثار محمود زندهرودی زندگی، شادابی و رنگ موج میزند و بیدلیل نیست که او در 30 سال گذشته نام هنری زنده را برای امضای هنری خود انتخاب کردهاند.
این استاد خوشنویسی یادآور شد: بی شک نمیتوان منکر تاثیر مستقیم زندهرودی از مکتب سقاخانه شد، اما با وجود روحیه سرکش و جستجوگرش؛ او راه و مسیر خاص خودش را پیدا کرد و اجازه نداد که نامش زیر نام برادرش و مکتب سقاخانه بماند.
فلسفی گفت: زندهرودی تجربیات مختلفی را در زندگی پشت سرگذاشته است و از این تجربیات برای خلق آثارش بهره برده است. به مرور نقاشیهای او تبدیل به حجم شدهاند و او در نقاشیهایش از کولاژ هم به شیوههای مختلف بهره برده است. او سالهاست که در نقاشی از شیوه خودش استفاده میکند و با خمیر و مقواهای دست ساز آثارش را خلق میکند و بعد پیدا کردن آثارش موجب میشود که مخاطب با آثارش ارتباط بهتری پیدا کند.
به گفته فلسفی با این که زندهرودی در 36 سال گذشته در خارج از ایران زندگی کرده است؛ اما در آثارش روح ایرانی موج میزند و لهجه هنری آثار او همواره ایرانی است و مخاطب آثار او تنها کشورهای آسیای دور و نزدیک نیستند، بلکه سایر ملل هم نسبت به آثار او از خود اقبال نشان میدهند.
فلسفی در پایان سخنانش گفت: بیشک سبک هنری محمود زندهرودی، زنده است و او با اهدای 8 تابلو به موزه هنرهای معاصر تهران دوباره در ایران زنده شد.
در ادامه امیر نصری نیز گفت: مفهوم "کیچ" برای برخی به اشتباه بار معنایی مبتذل و پیش پا افتاده دارد، اما چنین نیست. این ویژگی و خصلت از دهه 60 میلادی وارد هنرهای تجسمی شده است و بدین معنا است که از امور تزئینی و مولفههای دکوراتیو و عناصر مردمی در آثار هنری بهره ببریم و در 8 تابلو محمودزنده رودی به خوبی شاهد استفاده هوشمندانه از عناصر دکوراتیو هستیم.
زنده رودی با استفاده از مولفه ها و امکانات عناصر دکوراتیو، مردمی و بهره گیری از خوشنویسی تلاش کرده به امکانات بصری و معنایی آثارش بیفزاید. در هنرمدرن ایران با خط و خوشنویسی برخورد دکوراتیو شده است و این اتفاق را در مکتب سقاخانه به وضوح می بینیم، اما زنده رودی تعمدا تلاش دارد که نامش زیر عنوان مکتب سقاخانه نرود.
به گفته نصری؛ زنده رودی در 8 تابلویی که براساس هفت پیکر نظامی خلق کرده است به فضا و امکانات کتبیه نگاری توجه داشته است و نقوش سنتی در تابلو اول این مجموعه حکم ایده و نمایه است. در آثار او شاهد نگاه سلسه مراتبی هستیم؛ اما در نهایت آثار او وحدتگرا هستند.
او افزود: نوع استفاده از متریال در 8 تابلو زندهرودی تزئینی است و 8 تابلو او به گونهای باکس بندی شدهاند که بیننده را گاه به یاد صفحه نخست برخی روزنامهها میاندازد.
به گفته نصری؛ با این که هفت پیکر نظامی فضایی تغزلی دارند و این فضای تغزلی در مینیاتور ساخته شدهاند؛ اما زندهرودی تلاش نکرده است که این فضا را در آثارش بسازد.
او افزود: در 8 تابلویی که زندهرودی از هفت پیکر خلق کرده زنها بسیار عامیانه و معمولی به تصویر کشیده شدهاند و اگر این آثار را در کنار هم بگذاریم شاهد تکرار موتیفها در آن هستیم و اما این تداوم امر جدیدی را در آثار او تداعی میکند و مفهوم تداوم در آثار او به معنای تکرار نیست.
او در پایان سخنانش گفت: متن نهم این نمایشگاه لباس زندهرودی است که ملهم از خط فارسی است اما درباره لباس او در زمان دیگری سخن باید گفت.
محمود زندهرودی (زنده) نیز در این مراسم گفت: واقعا من امروز خوشحالم که پس از سالها آثارم در موزه هنرهای معاصر طی این مراسم باشکوه اهدا و رونمایی شدند و من برای تحقق این آرزو وامدار و قدردادن آقای حمزهای هستم که همچون یک مشاور در کنار من بودند و کمک کردند که چنین برنامهای ترتیب داده شود.
او افزود: حین صحبتهای امیر فلسفی و امیر نصری من با جنبههای جدیدی از آثارم روبرو شدم که تاکنون به آنها فکر نکرده بودم.
زندهرودی گفت: موزه هنرهای معاصر یکی از معتبرترین موزههای جهان است و من بسیار خوشحالم که آثارم به گنجینه این موزه افزوده شدند.
به گفته زندهرودی: منظومه هفت پیکر نظامی داستان عاشقانه بهرام گور با 7شاهزاده از هفت اقلیم است که تاکنون دستمایه هنرمندان کشورهای فارسی زبان در تئاتر و صفحهآرایی شده است؛ ولی تاکنون این منظومه به صورت تابلوی مستقل درنیامده بود؛ آن هم به صورت تابلوهائی مدرن از موادی نو.
او افزود: من با استفاده از مقوا، کاغذ دست ساخت و مواد مختلف 8 تابلو ساختهام که هریک نشان دهنده قصر باشکوه شاهزاده 7گانه است و همه نشانهها از جمله روز، ماه، ستاره، در آن آمده است. و این 8 تابلو را من برای نمایشی خلق کردم که در برخی از شهرهای مهم به نمایش درآمده است و پس ازپایان نمایش در هر شهر و کشور بسیاری علاقمند بودند که یک یا چند تابلو این مجموعه را خریداری کنند؛ اما من حاضر به این امر نشدم، چون معتقدم این آثار باید در کنار هم باشند.
زندهرودی گفت: پس از بررسیهای حمزهای تصمیم گرفتم که این آثار را به موزه هنرهای معاصر اهدا کنم و به نظرم این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقات زندگی هنری من است.
این هنرمند با بیان این مطلب که برای خلق این 8 تابلو سعی کرده از مواد دورریختی استفاده کند گفت: در واقع من با استفاده از کارتنهایی که مردم آنها دور میریزند سعی کردهام زندگی دوبارهای یه این دورریختنیها بدهم و با رنگهای چشمنواز مردم را مجذوب این آثار کنم.
محمود زندهرودی که با نام هنری "زنده" فعالیت میکند. یکی از هنرمندان به نام است که با استفاده از موادی چون خط و کاغذ (خمیر کاغذ) و روزنامه استفاده میکند تا آثاری پدید آورد که چشم نواز باشد. آثار او رنگ و بویی ایرانی دارد و اگر ایرانیها را به پیچتابهای خط نستعلیق دعوت میکند، رنگهای چشم نوازش؛ چشم علاقمندان آثار هنرمندان ایرانی را نیز خیره میکند.
محمود زندهرودی( زنده) سالهاست که در فرانسه اقامت دارد و نمایشگاههای متعددی در نیویورک، واشنگتن، مراکش، هنگ کنگ، اسپانیا، سوئیس، الجزایر، کانادا، قبرس و فرانسه به نمایش گذاشته است.
منبع : خبرگزاری هنر ایران
نظرات
سپاس
فید آر اس اس مربوط به نظرات این مطلب